Op kamp: God geeft antwoord!

bijbelWe genieten van de workshopmiddag. Er is van alles te doen, van kickboksen tot djembeespelen, van tshirts versieren tot bootcamp. Na de eerste ronde even een pauze, zodat de 13-16jarige deelnemers wat kunnen drinken. Ik sta achter de bar, om limonade in te schenken. Tot er opeens een Armeense jongen naast me komt staan. ‘Jaap. God heeft antwoord gegeven! Heb je een bijbel hier, dan zoeken we even’.
Ik kijk hem verrast aan. Los van de timing, had ik dit antwoord niet zo snel verwacht. Ook ik leer veel op zo’n kamp. Snel zoeken we Fillipenzen op, een gedeelte die met stille tijd aan de beurt was geweest. We stimuleren dat de jongeren zelf in de bijbel lezen en erover na te denken.

Kijk Jaap. Ik was aan het lezen, maar er gebeurde niks hoor. Ik had niet zoveel met die tekst weet je, maar ik voelde dat ik verder moest lezen. En kijk nu naar deze tekst! Lees dan!’

armeense jongensSamen staan we daar, met een bijbel in de hand. De glazen met drinken werden weggepakt, al zien we dat niet. We denken allebei direct aan gisterenavond, de kruisavond. De rode draad van het evangelie was uitgelegd, wat Jezus heeft gedaan voor ons. De persoonlijke verhalen van twee leiders, de werkvormen en de filmpjes/muziek hadden indruk gemaakt.

Diep geraakt stonden we daarna in het bos. De jongens deelden hun twijfels, hun gedachten over God. Ze waren opgegroeid in een christelijke omgeving. Zoals ze zelf zeiden wel met mensen die er teweinig voor over hebben en teweinig mee doen.

‘Jaap, ik weet wel veel. Maar ik mis wat!’. We kwamen erachter dat we God wel echt nodig hebben, omdat we al zovaak geprobeerd hebben om te leven als goed mens!

Het gesprek duurde lang, waarna we in meerdere talen gingen bidden en God gevraagd of Hij wil spreken in onze levens. Het was onverwachts heel kwetsbaar en eerlijk.

Het is het vers 6 en 7 Jaap!’, een vriend van hem komt aanlopen. Hij was er gisterenavond ook bij geweest en met de stille tijd waren ze verwonderd naar elkaar gegaan. Samen lezen we dit:

Wees in geen ding bezorgd, maar laat uw verlangens in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God; en de vrede van God, die alle begrip te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten bewaken in Christus Jezus.

‘Wauw jongens, dit is iets om God voor te danken!’, zeg ik dan. ‘Dat heb ik gelijk al gedaan!’, klinkt het antwoord. Blij en dankbaar staan we naast elkaar. Met een glimlach bedenk ik me dat de tweede workshopronde al bijna begint. De wereld is gebroken, deze jongeren kennen de pijn. Maar je mag alles neerleggen bij het kruis. God geeft antwoord, Hij is goed!

broken worldEen van de jongens kwam een kaartje met tips ophalen, wat hem helpt om thuis ook stille tijd te houden. Met verhuizen was hij die van vorig jaar verloren. Die andere jongen kwam de laatste dag nog een bijbel vragen, net voordat hij vertrok.

Mijn Armeense broers, als je dit leest: ik hou van jullie en ik bid voor je!

 

 

Ik leef enkel van giften. Door uw gift, kan ik investeren in het asielzoekerswerk. Samen kunnen we zo betekenisvol zijn voor vluchtelingen! Een maandelijkse gift helpt het meest, daarmee kunnen we doorrekenen.

IBAN NL54 INGB 0006 4722 46 op naam van ‘Stg Gave tbv Jaap vd Kamp. Deze rekening heeft een ANBI-keurmerk.

 

Eén gedachte over “Op kamp: God geeft antwoord!

  • 8 augustus 2016 om 16:09
    Permalink

    beste Jaap,

    je zit vast druk met je hoofd bij het kamp van afgelopen week in Lunteren. Supermooi om toch even bij jullie te kijken.
    Geweldig mooi stuk heb je geschreven. Leuk om te lezen.
    Mooi dat je dan op het eind van de week zo een bevestiging krijgt van een aantal jongeren dat het zo kostbaar is om tijd vrij te maken voor deze mooi jongeren. Keep on going brother.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *